Sydney: Homage Walk

Welcome to Sydney!

Selamat datang di Sydney!

It’s the second story of my ‘3 States In A Week’ travel. After visiting Mount Donna Buang and Warburton in Melbourne, I packed my stuff in the night to go to Sydney and Canberra for the next 7 days. This journey became the greatest adventure I’ve ever done in Australia!

Ini cerita bolang ‘3 States In A Week’ kedua saya. Setelah berwisata ke Mount Donna Buang dan Warburton di Melbourne, malamnya saya langsung berkemas untuk perjalanan ke Sydney dan Canberra selama 7 hari. Ini menjadi perjalanan wisata paling seru selama saya di Australia!

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

I went by Greyhound bus to Canberra and Sydney. At that time, I got a promo ticket: AUD $45 (Melbourne-Canberra) and AUD $20 (Canberra-Sydney). That is a good deal for a backpacker like me, so why do I have to think twice? Let’s book, haha! The bus was so comfortable and it had some facilities such as wifi and USB charging. Nice facilities for an adventurer who wants to keep updating status on social media during the journey. :p

Saya menggunakan bis Greyhound untuk perjalanan antar negara bagian. Saat itu saya mendapat tiket promo seharga AUD $45 (Melbourne-Canberra) dan AUD $20 (Canberra-Sydney). Memang dasarnya bolang, begitu tahu harga promo langsung klik ‘Book’, haha! Bis ini sangat nyaman dan terdapat fasilitas wifi dan USB charging di dalamnya. Fasilitas yang bagus untuk seorang bolang yang ingin tetap eksis di media sosial selama perjalanan. :p

SAMSUNG CAMERA PICTURESI departured at 8 pm from Southern Cross Terminal then I had transit at Canberra Jolimont Centre at 4.30 am. The Canberra temperature at that time was -4 degree celsius! Goshhh… That’s the coolest temperature I’ve ever felt in my life and I had to wait for the next bus to Sydney for 3 hours. Damned. When I finally saw the bus coming, I just walked straightly to be the first passenger to get in the bus. It took 3,5 hours to arrive in Sydney. I got off at Sydney Central Station as it is located in the central city and it was easier for me to find my hostel.

Berangkat jam 8 malam dari Southern Cross Terminal, saya tiba transit di Canberra Jolimont Centre jam 04.30 pagi. Suhu di Canberra saat itu -4 derajat celsius! Ini suhu terdingin yang pernah saya rasakan seumur hidup dan sialnya saya harus menunggu bis menuju Sydney selama 3 jam. Akhirnya begitu melihat bis datang, saya langsung angkat koper dan mengantri pertama untuk masuk bis. Perjalanan ke Sydney hanya memakan waktu sekitar 3,5 jam dan saya memilih turun di Sydney Central Station karena lokasinya di tengah kota dan memudahkan saya menuju penginapan.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

I stayed in a hostel named City Resort Hostel. I chose this hostel because the price was so good, AUD $15/night, shared bedroom with 3 other females. In addition, the location is so close to the central city. Only 5 minutes walk! Talking about its facilities and room outlook, I have to say it was not really nice. But who’s gonna matter it? Backpackers always prefer to spend money for traveling rather than to rent an expensive room, don’t they? Haha.

Saya menginap di sebuah hostel bernama City Resort Hostel. Saya memilih hostel ini karena harganya terjangkau yaitu AUD $15 per malam, berbagi kamar dengan 3 orang lainnya. Selain itu lokasinya sangat dekat dengan pusat kota, hanya 5 menit berjalan sampai di tengah kota. Soal fasilitas dan kondisi kamar maupun kamar mandi, saya harus katakan kurang begitu bagus. Tapi inilah backpacker, lebih baik mengeluarkan uang untuk jalan-jalan ketimbang untuk menyewa kamar yang mahal. Haha!

SAMSUNG CAMERA PICTURESAfter unpacking my stuff and taking shower, I started my adventure. Homage Walk was my first agenda in Sydney. I got the Homage Walk route from Sydney Culture Walks application on App-Store. I really think that the application was useful to help me to discover the hidden lanes in Sydney. With GPS on my hand, I explored Sydney lanes and streets for 3.3 km.

Setelah meletakkan barang dan mandi, saya langsung memulai petualangan. Homage Walk menjadi agenda pertama saya di Sydney. Saya mendapatkan rute Homage Walk ini dari aplikasi Sydney Culture Walks di app store. Saya rasa aplikasi ini membantu saya untuk menjelajahi hal-hal yang tersembunyi di kota Sydney. Berbekal GPS di tangan, saya menelusuri jalanan Sydney sepanjang 3.3 km untuk menemukan hal-hal menarik di sana.

Cast Iron Canopy Drinking Fountains

In Australia, it’s so easy to find drinking fountains in public areas. I found some of them which was named Cast Iron Canopy Drinking Fountains in Sydney. Built in an antique and ancient design, they were imported from Glasgow (Scotland) in 1870 by Sydney Mayor, Walter Renny. The remaining fountains are located in Beare Park, Green Park, Oxford Square, and Macquarie Place Park.

Di Australia, sangat mudah menemukan keran air minum di tempat-tempat umum. Beberapa yang saya temukan di Sydney bermodel antik dan kuno seperti ‘Cast Iron Canopy Drinking Fountains’. Diimpor dari Glasgow (Scotland) pada tahun 1870 oleh walikota Sydney Walter Renny, benda berseni dan bersejarah ini dapat ditemui di Beare Park, Green Park, Oxford Square, dan Macquarie Place Park.

SAMSUNG CAMERA PICTURESAlways Was always Be – Taylor Square, Darlinghurst

The painter of this building which was a Commonwealth Bank built in 1910 is Reko Rennie collaborating with architects Cracknell and Lonergan. Rennie used neon paint to draw those diamonds, a traditional markings of the Kamilaroi people (Aboriginal) in contemporary Australian society. The words ‘Always Was Always Be’ mean this country always was and always will be Gadigal (Aboriginal) Country.

Pelukis dinding bangunan yang dulunya bank Commonwealth (dibangun pada tahun 1910) ini adalah Reko Rennie bersama arsitek Cracknell dan Lonergan. Rennie menggunakan warna neon menyala untuk menggambar diamond, simbol tradisional masyarakat Kamilaroi (Aborigin) di tengah masa modern sekarang. Tulisan ‘Always Was Always Be’ memiliki arti negara ini dulunya milik Gadigal dan akan selalu menjadi milik Gadigal (Aborigin).

Llankelly Place Lights – Llankelly Place, Kings Cross

Another attractive venue is a light art in Kings Cross area. The 11 concentric circle lights hovering above the lane emanates red and green glow at night. Unfortunately, I came at the day.

Hal menarik lainnya adalah seni lampu yang berada di area Kings Cross. Kreasi lampu gantungan sebanyak 11 ini memiliki warna merah dan hijau yang bersinar di malam hari. Sayang, saya datang di bawah sinar matahari saat itu.

El Alamein Memorial Fountain – Fitzroy Gardens, Kings Cross

My Homage Walk finished at El Alamein Memorial Fountain. The fountain was created for commemorating the famous battle at El Alamein (Egypt) during the Second World War in which the Ninth Division of the AIF played a significant role.

Homage Walk saya berakhir pada El Alamein Memorial Fountain. Air mancur ini diciptakan untuk mengenang sebuah perjuangan dalam perang dunia ke-2 yang terjadi di El Alamein (Mesir), dimana divisi IX AIF memegang peranan penting.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

The dusk had come, time to return to hostel. I chose a different route through Woolloomooloo Bay. Yeah, a unique name! The pier has a long line of restaurants beside the mini bay. It was a perfect spot to spend a dusk time and to unwind myself.

Senja menjelang, saatnya pulang ke hostel. Saya memilih rute perjalanan pulang yang berbeda, melewati teluk Woolloomooloo. Yeah, sebuah wilayah dengan nama unik haha! Dermaga ini memiliki deretan restoran di samping teluk mini. Tempat yang sempurna untuk menghabiskan senja sambil melepas lelah berjalan.